Juhan Jaik sĂŒndis RĂ”uge vallas SĂ€nna mĂ”isas mĂ”isatöölise pojana. Kooliteed alustas ta SĂ€nna koolis ning lĂ”petas 1913. aastal Tsooru ministeeriumikooli. Asutas koos sĂ”pradega pĂ”randaaluse riigikukutajate salaseltsi, mis paljastati 1915. aastal ning Jaik saadeti Venemaale asumisele. Tagasi VĂ”rus, arreteeriti ta 1918. aastal kommuniste pilkava laulu kirjutamise eest. SeejĂ€rel Ă”ppis Jaik Tallinnas Tondi sĂ”jakoolis ja Ă”htukeskkoolis ning osales vabatahtlikuna Eesti VabadussĂ”jas.
1920. aastatel töötas Jaik ajakirjanikuna PĂ€evalehes ja Postimehes, toimetas Kaitseliidu ajakirja Kaitse Kodu! ning oli ka 1934. aastal loodud Autorikaitse Ăhingu ĂŒks asutajaid ja organisaatoreid. 1935. aastal mÀÀras riigivanem Konstantin PĂ€ts Jaigi Eesti Raamatuaasta peasekretĂ€riks. 1936. aastast kuni Vene okupatsiooni alguseni 1940. aastal töötas Jaik haridusministeeriumi nĂ”unikuna.
1944. aastal pĂ”genes Jaik koos perega Saksamaale, kust liiguti edasi Austriasse ja ning sealt Prantsusmaa kaudu Rootsi. Jaik suri 1948. aastal Rootsis ajukasvaja tagajĂ€rjel, 1990. aastal maeti ĂŒmber Tallinna RahumĂ€e kalmistule. 2000. aastal panid Jaigi jĂ€reltulijad aluse Juhan Jaigi mĂ€lestusfondile, et toetada laste- ja noorsookirjanduse arengut Eestis.
Juhan Jaik debĂŒteeris 1924. aastal luuletuskoguga âRĂ”uge kiriku kellâ. Alates 1920ndate keskpaigast ilmus temalt rohkesti lĂŒhiproosat, romaane, nĂ€idendeid, muinasjutte, lastejutte ja -luulet. Juhan Jaiki iseloomustab rahvalikust mĂŒtoloogiast inspireeritud proosa, mis suures osas paigutub tema sĂŒnnipaika VĂ”rumaale. Jaigi lasteraamatute seast leiab nii lihtsaid jutukesi ja muinasjutte kui ka rikkalikke fantaasiarĂ€nnakuid. Eriliselt tuntud on Jaigi tondijutud, mida ta on kirjutanud nii lastele kui tĂ€iskasvanutele.
Kirjandusteadlane Maarja Vaino (âJuhan Jaik ja pĂ€ikese iseĂ€raline kiir", veebiajakiri Kriteerium, 2008) vĂ”rdleb Jaiki J. R. R. Tolkieniga, âkes samuti ammutas loominguks inspiratsiooni vanadest legendidest ja pĂ€rimustest ning oli mĂ”jutatud oma kodukoha loodusest ja Ă”hustikustâ. Semiootikust kirjanik Valdur Mikita (âLingvistiline metsâ, 2013) on Jaiki nimetanud Eesti ĂŒheks nĂ€gemuslikuma mĂ”ttelennuga kirjanikuks. Triin Lees peab oma uurimuses âNĂ”ia kujutamine eesti lastekirjandusesâ (2013) Jaiki esimeseks kirjanikuks, kelle teostes on ĂŒlekaalus rahvausundist tuntud fantastilised olendid, keda autor oma vaimukusega rikastab. Tema vĂ€itel on ka Jaigi nĂ”iad algupĂ€rases lastekirjanduses esimesed, kes lendavad luuaga. Tontide ja nĂ”idade kĂ”rval on Jaigi jutustuses tĂ€htis roll kaarnakivil. Toetudes Eesti folkoorile ja rahvapĂ€rimusele, on Jaigi loodud tondimaailm vĂ€ga kirju, pĂ”nev ning mitmekesine.
Jaigi kaasaegsed kritiseerisid kirjaniku loomingut kui pinnapealset ja viimistlemata jutuvoolu. On oletatud, et just varasele loomingule saadud karm arvustus andis Jaigile tĂ”uke kirjutada peamiselt lasteraamatuid, millesse kriitika suhtus leebemalt ja pealiskaudsemalt. TĂ€napĂ€eval seevastu tuuakse vĂ€lja Jaigi fantaasiarikast mĂŒstilist proosat, mida uurides leiab aina uusi kihte. EripĂ€rasid, mida toona karmilt kritiseeriti, nĂ€hakse nĂŒĂŒd kui midagi vĂ€rsket, pĂ”nevat ja vÀÀrtuslikku. Jaigi proosatekstide poeetikat peetakse modernseks vĂ”i isegi postmordernseks ning Jaiki nimetatakse ka maagilise realismi esindajaks.
Profiilifoto: Jaan Riet / ut.ee